Biomechanische simulator krijgt grant voor doorontwikkeling

vrijdag 16 december 2022

Biomechanisch onderzoeker dr. Ajay Seth (assistent professor, TU Delft) en zijn hoofd software ontwikkelaar, Adam Kewley, hebben een Chan Zuckerberg Initiative (CZI) Essential Open Source Software for Science (EOSS) subsidie van 350.000 dollar ontvangen voor de ontwikkeling van de open-source biomechanische modelleringssoftware ‘OpenSim Creator’.

OpenSim Creator zal wetenschappers in staat stellen om binnen enkele uren nieuwe neuromusculaire en spier-skeletmodellen te maken. Zij krijgen hiermee betere en snellere antwoorden op biomedische vragen over de mobiliteit van mensen en dieren.

OpenSim Creator is voortgekomen uit Dr. Seth's eerdere werk aan OpenSim. In deze software toolkit kunnen bewegingen van spier-skeletmodellen worden gesimuleerd. Ingenieurs en onderzoekers gebruiken dit voor het berekenen van de mechanica van botten en spieren tijdens menselijke beweging. Zo kan worden gekeken wat het effect is als een spiergroep niet goed wordt aangestuurd, of hoe ouderdom het bewegingspatroon verandert. Ook het wetenschappelijke programma Medical Delta: Improving Mobility with Technology maakt gebruik van deze modellen, waaronder de onderzoeksgroep van Medical Delta hoogleraar prof. dr. ir. Jaap Harlaar waartoe ook Seth behoort.

Morphing

OpenSim Creator bouwt voort op OpenSim, maar stelt gebruikers in staat sneller en nauwkeuriger te werken. “OpenSim Creator biedt straks musculoskeletale morphing tools. Hiermee is het mogelijk om modellen te vervormen, zodat ze overeenkomen met biomedische beelden van patiënten. Artsen en onderzoekers kunnen daardoor hun eigen nieuwe modellen maken - iets wat normaal heel moeilijk is," zegt Seth.

Dit is nuttig voor artsen en onderzoekers die specifieke modellen willen bouwen van patiënten die niet in het algemene model passen, zoals mensen met een amputatie of kinderen, of voor dieren. "Als iemand een specifieke misvorming heeft en je wilt modelleren hoe diegene beweegt, moet je een bestaand model nemen en dan torsie toepassen op de botten om die misvorming weer te geven. En dat is eigenlijk wat we doen in OpenSim Creator - we nemen een bestaand model en vervormen het op basis van een afbeelding van wat dat model moet worden. Daarmee hopen gepersonaliseerde modellen in slechts een paar uur te kunnen transformeren."

Lees hier het uitgebreidere artikel van TU Delft

Collage of models

Cookie melding

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies zijn tekstbestanden die op de computer worden geplaatst wanneer websites worden bezocht. Ze worden veel gebruikt om websites efficiënt te laten werken en om informatie te verstrekken aan de eigenaren van de website. Hieronder kan aangegeven worden of u de cookies accepteert.