E-health neemt een steeds belangrijkere plaats in bij gezondheidszorg, zowel voor preventie als bij behandelingen. Maar voor veel mensen is het lastig om toegang te krijgen tot e-health, bijvoorbeeld omdat ze niet digitaal vaardig zijn of de taal niet begrijpen. Kunnen we ervoor zorgen dat e-health niet alleen ten goede komt aan de happy few, maar toegankelijk is voor iedereen? Ofwel: vergroot of verkleint e-health gezondheidsverschillen?
Dit was de centrale vraagstelling van het eerste fysieke Medical Delta Café in lange tijd. De zonnige binnentuin van BioPartner 5, een op het Bio Science Park Leiden gevestigd nieuw en energieneutraal gebouw, vormde hiervoor het decor. Het Café dat onder leiding stond van Medical Delta voorzitter prof. dr. Frank Willem Jansen was bovendien onderdeel van het festival Leiden European City of Science 2022.
Bekijk hier een korte video over het Café:
Mensen met een praktische opleiding, zonder werk, weinig financiële middelen of een lage leesvaardigheid blijven vaak achter bij het gebruik van e-health. Dat kunnen we veranderen door het perspectief te veranderen wanneer we een app ontwerpen: niet de technologie of de medische wetenschap, maar de eindgebruiker moet centraal staan. Dit stelde dr. Valentijn Visch (TU Delft), Scientific Leader bij het programma 'Medical Delta eHealth & selfmanagement for a healthy society in zijn presentatie over toegankelijk en inclusief ontwerp van e-health. “Om het belang van de eindgebruiker voorop te stellen, kun je bijvoorbeeld zorgen dat een app niet alleen langdurig monitort, maar ook direct effect heeft voor de gebruiker,” zo vertelde hij.
Drs. Robert van Bokhoven, strategisch adviseur bij Pharos deelde vervolgens zijn ervaringen in de ontwikkeling van gezondheidsapps, zoals de LUMC Care app. Hij vertelde dat er te weinig aandacht is voor de begrijpelijkheid en toegankelijkheid van e-health. Digitale inclusie moet prioriteit zijn bij het ontwikkelen van apps. Hij pleitte er onder meer voor om inclusie een plek te geven in medische opleidingen. Niet als bijvak, maar als belangrijk onderdeel, zodat artsen weten hoe ze e-health kunnen inzetten in de spreekkamer.
Artsen weten vaak ook niet welke apps er beschikbaar zijn, terwijl gebruikers een app eerder vertrouwen als hun arts deze aanraadt. Dit stelde ir. Petra Hoogendoorn, lead expert in de ontwikkeling van ISO-normen voor gezondheidsapps. Ze vertelde hoe zij labels ontwerpt voor de beoordeling van apps op de Europese markt. Daarbij noemde ze voorbeelden van e-health die gezondheidsverschillen verkleinen, zoals een app waarin kankerpatiënten konden aangeven hoe ze zich voelden. Dit vormde een laagdrempelige manier om gegevens met zorgverleners te delen voor mensen die niet zomaar naar een arts stapten.
Tot slot reflecteerde dr. Sandra van Dijk, universitair hoofddocent bij de Universiteit Leiden en wetenschappelijk coördinator van de Healthy Society Hub, op de presentaties. Zij waarschuwde dat e-health gezondheidsverschillen wel degelijk kan vergroten, als we geen aandacht hebben voor inclusiviteit. Daarnaast betoogde ze dat e-health niet op zichzelf kan staan, maar onderdeel moet zijn van een grotere aanpak. Mensen met een onveilige woonsituatie of schulden zijn bijvoorbeeld niet altijd in staat om te werken aan hun gezondheid, als zij niet ook oplossingen vinden voor andere problemen.
Het Café sloot af met een discussie en een borrel.
Medical Delta Cafés worden mede mogelijk gemaakt met steun van de Provincie Zuid-Holland
Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies zijn tekstbestanden die op de computer worden geplaatst wanneer websites worden bezocht. Ze worden veel gebruikt om websites efficiënt te laten werken en om informatie te verstrekken aan de eigenaren van de website. Hieronder kan aangegeven worden of u de cookies accepteert.