Voor mensen met diabetes is het inspuiten van de juiste hoeveelheid insuline van levensbelang. Maar hoe stel je de insulinepen in als je blind of slechtziend bent? Een groep studenten Klinische Technologie (KTO) ontwikkelde vanuit de TU Delft en Erasmus MC een afleeshulpmiddel waarmee blinden en slechtzienden veilig hun insulinepen kunnen instellen. Ze wonnen er een van de twee Medical Delta KTO-WOW! Awards mee.
De andere award ging naar een groep studenten die een software tool ontwikkelden voor de visuele verslaglegging van plekjes met huidaandoeningen, zoals huidkanker. Ze ontvingen de award op het jaarlijks KTO-symposium, waarin afstuderende klinisch technologen hun bachelor afstudeeronderzoek presenteerden. De opleiding Klinische Technologie wordt in Medical Delta verband gegeven door de TU Delft, het LUMC en het Erasmus MC.
Het afleeshulpmiddel dat de KTO-studenten ontwikkelden, bestaat uit een bloemvormige schijf die zowel haptische als auditieve feedback geeft. Hiermee kunnen blinden en slechtzienden veilig hun insulinepen instellen. Het idee voor deze feedback-combinatie ontstond door de conclusies van een review van de studenten. Auditieve feedback is effectiever en sneller, maar de doelgroep heeft zelf een voorkeur voor haptische feedback. Het uiteindelijke design is getest door geblinddoekte studenten, zonder hulp van buitenaf, wat resulteerde in een maximale error van slechts één insuline unit.
Om de juiste behandeling van huidkanker te garanderen, is het cruciaal om patronen over de tijd te kunnen herkennen. Op welke momenten ontstonden nieuwe plekjes, hoe zagen die er toen uit en wat waren de laboratoriumuitslagen over tijd? Aangezien plekjes ook nog op verschillende locaties op het lichaam voorkomen en verschillende typen informatie relevant zijn, heeft de dermatoloog een helder overzicht nodig. Uit een standaard patiëntendossier is zo’n overzicht moeilijk te halen.
Om dit overzicht te creëren, ontwikkelde KTO-studenten vanuit het LUMC en Erasmus MC een softwaretool voor de visuele verslaglegging van plekjes met huidaandoeningen. Hun app, genaamd 3Derma, bestaat uit een 3D-weergave van het menselijk lichaam, waarin artsen verslaglegging kunnen doen van alle beschikbare informatie, gekoppeld aan de locatie van het betreffende plekje. Dit stelt hen in staat om huidkanker beter te monitoren.
Tussen de studentenpresentaties en de Awarduitreiking, nodigde innovatiemanager Lian van Amerongen namens Medical Delta het bedrijf Rollz uit om ervaringen te delen over het in de markt brengen van een zorgtechnologische innovatie. Rollz produceert slimme rollators en ontving onlangs een voucher van het innovatieprogramma ZorgTech om het ontwikkelproces te versnellen. Richard Zwart vertelde over de lange weg van prototype tot praktijk waarbij ook veel werk is verricht door studenten. Zwart deed onder de aanwezige studenten de oproep om een bijdrage aan Rollz te leveren, bijvoorbeeld voor een masterproject.
Ook de afstudeerders van dit jaar presenteerden vaak praktische zorgtechnologische oplossingen aan het publiek. Zo deed een groep studenten een eerste aanzet voor het ontwikkelen van een user interface bij thuismonitoring tijdens zwangerschap. Hiermee kan data objectief teruggekoppeld worden naar het zorgpersoneel en kan het ondersteunen bij het nemen van beslissingen.
Een andere groep studenten ontwikkelde een interface voor balansstoornissen bij kinderen. Om een dergelijke stoornis zo vroeg mogelijk te diagnosticeren, bestaat er een test die vereist dat kinderen 30 seconden stil liggen met hun nek aangespannen in een zeer specifieke houding. Dit blijkt in de praktijk erg lastig. Deze studenten ontwikkelden een biofeedback-tool in spelvorm, waarbij een vis in 30 seconden van links naar rechts zwemt en, afhankelijk van de nek-inspanning van de patiënt, hoger of lager zwemt. Kinderen moeten hierbij proberen om de vis in de zee te houden en te voorkomen dat de vis in de lucht komt (teveel spierspanning) of in de planten (te weinig spierspanning). De testresultaten op mede-studenten, drie kinderen en zelfs een vrijwilliger in de zaal tijdens de presentatie waren veelbelovend.
Dit jaar slaagden 83 studenten voor de bacheloropleiding Klinische Technologie.
Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies zijn tekstbestanden die op de computer worden geplaatst wanneer websites worden bezocht. Ze worden veel gebruikt om websites efficiënt te laten werken en om informatie te verstrekken aan de eigenaren van de website. Hieronder kan aangegeven worden of u de cookies accepteert.