Studententeam 'Veggie Smooth' wint Food Boost Challenge

woensdag 25 mei 2022

Op het podium in het World Horti Center in Naaldwijk pitchten tien studententeams gisteren hun idee voor het verleiden van jongeren tot het eten van meer groente- en fruitproducten. Team Veggie Smooth kwam als grote winnaar uit de bus. Naast een geldprijs van € 5.000,- ontvingen zij twee vliegtickets van AppHarvest naar de Verenigde Staten. Hiermee hopen zij hun concept van aantrekkelijke én gezonde smoothies met hierin 60% groente en 40% fruit 'verstopt', verder te kunnen ontwikkelen.

De Food Boost Challenge is een initiatief van Medical Delta Living Lab VIT for Life, HortiHeroes en Foodvalley NL waarbij De Haagse Hogeschool een belangrijke bijdrage levert als onderzoekspartner. Samen met hogescholen, (v)mbo's, universiteiten en partners uit het bedrijfsleven daagt het jongeren uit om zelf met ideeën te komen om gezonder eten aantrekkelijker te maken. In vier fases - van onderzoek tot ideevorming en van conceptontwikkeling tot protoype - geven zij een boost aan een gezonder eetpatroon van hun eigen en volgende generaties.

Jongeren eten te weinig groente en fruit

Uit onderzoek blijkt dat 17% van de jongeren kampt met overgewicht. Deze leeftijdsgroep krijgt structureel te weinig groente- en fruit(producten) binnen, terwijl deze juist beschermen tegen ziektes. Samen met de initiatiefnemers Medical Delta Living Lab VIT for Life, HortiHeroes, Foodvalley NL en De Haagse Hogeschool als kennis- en onderzoekspartner en 34 betrokken partners, werkten tien finalistenteams de afgelopen maanden aan hun concept. De teams konden ideeën inzenden in de categorieën 'producten', 'hotspots', 'technologie' en ‘routes to market’. Tijdens de voorronde van de challenge dienden 25 teams hun idee in om jongeren meer groenten en fruit te laten eten.

Publieksprijs voor PowerTower

De vakjury was het unaniem eens over de winnaar: "Veggie Smooth sluit perfect aan bij de missie en de doelgroep (12-20 jaar) van de Food Boost Challenge. Er staat een duurzaam en aansprekend concept dat door de inzet van Yasmin en Alice in korte tijd zichtbare voortgang heeft gemaakt en op een vernieuwde wijze impact kan maken."

Het studentteam 'PowerTower' wist met ruim 400 van de 1.500 uitgebrachte stemmen de publieksprijs te bemachtigen.

Inspiratie door Ron Simpson

De Haagse Hogeschool deelde tijdens de finalebijeenkomst onderzoeksresultaten van de Food Boost Challenge die 200 studenten bij meer dan 2.000 jongeren en scholieren verzameld hadden. Hieruit blijkt dat de aanpak van de Food Boost Challenge werkt en dat het een beweging in gang zette naar een positievere beleving ten aanzien van groente en fruit. De middag werd afgesloten door Ron Simpson, onder meer oprichter van The Avocado Show, marketeer en jurylid van de challenge. Hij gaf inzichten in de branding van zijn restaurantketen en gaf de finalisten mooie tips mee: “Gelikte marketing speelt niet altijd een rol, maak gebruik van het imperfecte en ga op die manier viraal.’’

De videopitch van Veggie Smooth:

De videopitch van PowerTower:

 

Kijk voor de pitches van de tien studententeams, meer informatie en aankondigingen van aanstaande challenges op de website van de Food Boost Challenge.

Cookie melding

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies zijn tekstbestanden die op de computer worden geplaatst wanneer websites worden bezocht. Ze worden veel gebruikt om websites efficiënt te laten werken en om informatie te verstrekken aan de eigenaren van de website. Hieronder kan aangegeven worden of u de cookies accepteert.