Medical Delta Living Lab 'Life skills'

Steeds meer kinderen en jongeren hebben psychosociale problemen die van invloed zijn op hun mentale gezondheid. Dit zorgt voor gezondheidsklachten, kansenongelijkheid, slechtere schoolprestaties en uitval. Het belang van het verbeteren van de mentale gezondheid van kinderen en jongeren is groot en vraagt om een preventieve aanpak.

Voor mentaal welbevinden zijn levensvaardigheden nodig, zoals zelfbewustzijn, zelfmanagement, sociaal bewustzijn, relatievaardigheden en verantwoorde besluitvorming. Levensvaardigheden versterken positief gedrag en stellen kinderen en jongeren in staat zich aan te passen aan de omstandigheden. Levensvaardigheden verminderen probleemgedrag, zoals pesten en sombere gedachten.

Onderwijsprogramma voor verschillende leeftijden en opleidingen

Het Medical Delta Living Lab Life Skills wil kinderen en jongeren levensvaardigheden aanleren die positief gedrag versterken en probleemgedrag verminderen. Om dit te bereiken, wordt het huidige lesprogramma Levensvaardigheden doorontwikkeld, en ontwikkelt het living lab nieuwe onderwijsprogramma’s voor verschillende leeftijden en opleidingsniveaus.

Het versterken van levensvaardigheden kan kansengelijkheid bevorderen, vooral als ouders betrokken worden. Een goede afstemming tussen ouders en school heeft een positieve invloed op de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Bijzonder is dat het lab zich ook richt op professionele samenwerking met ouders en verzorgers, waardoor de levensvaardigheidsprogramma’s ook buiten de schoolmuren doorwerken.

Het Medical Delta Living Lab Life Skills past ontwerpgericht onderzoek toe. Vanuit het living lab worden interventies voor diverse problemen ontworpen. Deze interventies worden getest en geëvalueerd en, op basis van de resultaten, opnieuw aangepast en getest. Dit proces van herontwerpen, testen, evalueren, aanpassen en opnieuw testen gebeurt in korte cycli. Het doel is om daarmee interventies te ontwikkelen die effectief zijn in het versterken van levensvaardigheden en professionele samenwerking met ouders.

Doorontwikkeling bestaand preventief programma

Het preventieve programma levensvaardigheden voortgezet onderwijs is al een erkend lesprogramma voor sociaal en emotioneel leren, en is opgenomen in de NJi databank voor Effectieve Jeugdinterventies. Het lesprogramma richt zich op alle leerlingen binnen het reguliere voortgezet onderwijs. Er is een doorontwikkeling en uitbreiding van het programma nodig zodat dit ook jongere kinderen, jongeren in het voortgezet speciaal onderwijs en in het vervolgonderwijs bereikt.

In co-creatie met de doelgroepen worden vanuit het living lab programma’s ontwikkeld die passen bij de tijd en waarin rekening wordt gehouden met verschillen tussen leerlingen.

Doelen

De doelen zijn:

  • Samen met doelgroepen het lesprogramma doorontwikkelen zodat er een programma komt voor basisonderwijs, voortgezet (speciaal) onderwijs en vervolgonderwijs (mbo/hbo/universiteit);
  • In inhoud, tekst en vormgeving aandacht besteden aan een inclusief beeld waarmee alle jeugdigen zich kunnen identificeren;
  • Kennis ontwikkelen over hoe met het programma levensvaardigheden kunnen bijdragen aan kansengelijkheid in het onderwijs aan de verschillende leeftijdsgroepen, en welke leerling- en docentkenmerken hierbij een rol spelen;
  • Aanbod voor (aankomende) onderwijsprofessionals ontwikkelen voor de implementatie van levensvaardigheden en het versterken van professioneel samenwerken met ouders;
  • Uitkomsten/interventies vertalen naar en implementatie in het onderwijs aan studenten (mbo/hbo/universiteit) zodat zij zich bewust zijn van het belang van de ontwikkeling van levensvaardigheden.

Contact

Neem voor meer informatie of interesse voor deelname contact op met een van onze innovatiemanagers.

Lableiders

Dr. Carolien Gravesteijn

Lector Ouderschap en Jeugd in Ontwikkeling

Hogeschool Leiden


Dr. Jos van Leeuwen

Lector Civic Technology

De Haagse Hogeschool


Margot Röst

Programmamanager CIV W&Z

mboRijnland

Contactpersoon

Marina Bakker MSc

marina.bakker@medicaldelta.nl

+31 6 53 91 32 77

Consortium

Hogeschool Leiden; De Haagse Hogeschool; Universiteit Leiden; mboRijnland; VSO Het Passer College; I hub; Gemeente Leiden; Gemeente Rotterdam

Kernteam:
Dr. Carolien Gravesteijn (Hogeschool Leiden); Dr. Jos van Leeuwen (De Haagse Hogeschool); Margot Röst (mbo Rijnland); Dr. Ilona Schouwenaars (Hogeschool Leiden); Dr. Fenne van Doorn (De Haagse Hogeschool); Desiree Bierlaagh (mboRijnland)

 

Cookie melding

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies zijn tekstbestanden die op de computer worden geplaatst wanneer websites worden bezocht. Ze worden veel gebruikt om websites efficiënt te laten werken en om informatie te verstrekken aan de eigenaren van de website. Hieronder kan aangegeven worden of u de cookies accepteert.